mandag 8. juli 2013

Spanielspesialen i Trondheim

I går var det dagen for spanielspesialen på hjemmebane. I overkant av en time tar det bare å kjøre fra Verdal og til Brundalen hvor utstillingen ble holdt. Så søndag morgen sto jeg ikke opp før hal8, og merkelig var det. Jeg følte liksom hele tiden at jeg var sent ute...
Og lite hjalp det at jeg hadde med meg en gjeng klovner på tur. Når jeg hadde fått rygget opp alt og skulle lufte hundene så klarer først Attina å rive av seg dekkenet, mens de andre står å styrer i båndet av begeistring for at de er på en ny og spennende plass. Deretter klarer Tikila å gnu seg inntil siden på nabobilen, så dekkenet ble helt grått, men heldigvis var det dekkenet. Og ikke nok med det, Dexter topper det hele med å tisse på hodet til Tikila. For en gjeng! Men kaos er bare litt krydder i hverdagen eller hva?

Vi kom fram litt før klokken 10 og utstillingen godt igang, grillen var tent og teltene var satt opp rundt ringen. I år ble jeg heller ikke skuffet, utstillingskomiteen hadde gjort en fantastisk jobb! Det var et stort utvalg kaker, god mat, stor fin ring og eget telt for å spise/sitte i.
Bedømmingen gikk litt sakte i den kalde ringen så har jeg ingenting å klage på. Men grundig bedømming er vi veldig glade for, og vinden kan man ikke gjøre noe med. Og med tanke på sirkuset hundene mine hadde når de fikk ut av bilen var det godt å få litt tid til å få fikset hundene en runde igjen.

Dexter var først ut for min del, og også denne dagen dagen oppførte seg helt utmerket i ringen. Hva som har skjedd det aner jeg ikke, men jeg håper det fortsetter. Jeg har fjernet godbitene i ringen da for at han ikke skal gi alt for mye. Men derfor er han også opptatt av alle andre enn meg ringside. Nå mener han nemlig at alle som står ringside med hendene i lommene har godbit, at de kanskje frøs var ikke god nok forklaring. Så der satt han på rundgang å så søt ut for å få godbit ;)
Dexter vant unghundklassen med CK, like bak kom Lego. Dommeren sa at hun hadde det vanskelig med å bestemme seg for hvem av dem hun skulle velge, for hun likte de begge så godt. Noe vi syntes var veldig trivelig! Dexter vant på grunn av bevegelsene sine :) Det var totalt 4 i unghundklasse.
I beste hannhund gjorde Dex en super jobb og ble tilslutt plassert som 3. beste hannhund med sitt 3. cert! HURRA!
Han har nå fått 3 cert og 1 reserve cert. Alle certene han har fått tildelt er på spanielspesialer og NKK Int. Og det morsomste av alt er at alle certene har han fått tildelt av dommere som er oppdrettere for gruppe 8 hunder! Og to av certene er tatt med rundt 40 påmeldte hunder. :)

Deretter var det Attina sin tur som skulle rett inn i ringen etter beste hannhund, så det ble veldig stress. Men den lille snella rørte seg flott og sto stille selv om det ble litt mye fommel hun. Hun sto mitt i ringen og sprett rundt meg mens jeg prøvde å få fjernet Dexter sitt nummer fra overarmen. Det var ikke enkelt for å si det sånn... Men Attina er heldigvis grunntrenet så når jeg endelig fikk ordnet og så gjorde hun en super jobb. Snille og gode lille Attina :) Hun fikk VG denne dagen, hun skulle hatt mer substans i kroppen, og det er helt greit. Hun er liten, og i tillegg helt nedrøytet... Håper mer pels kommer nå etterhvert. Også to av de andre tre i juniorklassen fikk VG.

Sistemann ut var Tikila som ikke hadde vært i utstillingsringen på 6 år. Jeg har ikke rukket å trene i det hele tatt, og sist gang vi viste henne så syntes hun ikke noe om det siden hun ble skremt av dommeren som junior. Men det var tydelig glemt. Tikila sto og viste seg kjempeflott :) Hun har en tendens til å passe når vi får opp tempo, så steget fikk vi ikke dratt ut, men det brydde jeg meg ikke noe om. Dommeren ga henne en excellent og var tydelig imponert over hvor sprek 10 åringen vår er :)) Hun ble slått av Ellen (Tikilas oppdretter) tispe Thea, noe som var veldig forventet. Jeg tror faktisk Tikila koste seg på utstilling, så det ga litt mersmak. Det morsomste for min del var nok å få bruke litt ekstra tid og nærhet på henne i tiden før utstillingen, men klipping og stelling. Det er koselig det synes jeg! :)
Bildet er stjålet av Ellen! Jeg glemte kameraet hele helgen...
Vi avrundet dagen med å få være med i kennel Wintons oppdrettergruppe sammen med Felix, Lego og Lotta. Gjengen fikk tildelt HP og ble Best in Show!
Etter bedømmelsen fikk jeg skryt av dommeren for handlingen min, så det var veldig trivelig!

Etter vi kom hjem pakket vi ut alt fra bilen, eller rettere sagt jeg pakket alt ut av bilen. Mens hundene fikk løpe løse å kose seg. Dexter fikk ballen sin i premie (han får ikke ha den hele tiden for da skal han ha den kastet hele tiden), så han koste seg med den og jentene koste seg med tyggebein.

Idag sov vi lenge, for det trengtes etter denne helgen kjente jeg. Ennå er jeg litt sliten i kroppen, men vi har rukket både tur i skogen og utelek ;) Nå står snart kveldsjobbing for tur. Her kommer noen mobilbilder fra uka som har gått!

Her er nok et bildebevis. Marta kan svømme helt perfekt når hun vil! ;) Neste år skal hun gå jaktanleggsprøve!

Det er veldig greit å ha vannhull i skogen å kose seg i!

Kugjengen. Attina og mormor Tikila koser seg med gress!

Godgutten venter på godbit!

Fineste Kia!

Marta min!

Ball er tingen!

Typisk Dex. Selvfølgelig skal han ligge der :P

Joggetur med kløv - 5 km med 1,5 liters flaske med vann i hver lomme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar