mandag 3. juni 2013

NKK Drammen


Etter å ha slitt meg gjennom en lang arbeidsdag idag med en sliten kropp og et ennå mer slitent hode var det godt å kræsje litt på sofaen til storebror etter å ha fått servert pannekaker til middag. Klokken 18 kom fine Arez hjem til meg på klipping, så da klarte jeg og skrape sammen imponerende mye energi, klipping er moro ;)
Etter to timer var Arez blitt så fin, og var veldig fornøyd. Nå ville han ut å leke/sjekke damer. Dermed bar det ut. Jeg satte igang å sette sammen det nye utstillingsbordet jeg nokså impulsivt drasset med meg hjem fra Drammen i helgen. Og jeg er så fornøyd! Det er minst 7 cm. høyere enn det gamle, noe min rygg vil sette stor pris på. Per dags dato har jeg ikke problemer med ryggen, men en dag hadde jeg fort fått det hadde jeg fortsatt slik jeg holdt på :p Også kan bordet trilles, med skikkelige hjul med luft i! (Bordet er kjøpt hos Zoo-Giganten) Mens jeg koste meg med puslespillet mitt (bordet) sprang hundene rundt, lekte og koste seg. Arez er som Dexter, sønn av Baros. Av type så er de veldig ulike, men jeg kan fort finne noen likheter på personlighetene deres, og det er veldig moro. Etter at Arez dro hjem så seilet jeg om på sofaen og her ligger jeg fortsatt. Dexter har ikke fått brukt kroppen sin så mye idag, og etter en meget rolig dag igår (bilkjøring stort sett hele dagen) har han spart opp litt på reserven. Derfor har prøvd den siste halvtimen å engasjere meg i å kaste ballen, som senere Attina stjeler og legger seg på... De er nå litt sjarmerende også <3


Litt størrelses forskjell på bordet og hjulene...:)
Dexter, Attina og Arez leker.
Men la oss nå gå tilbake til fredagen.. Jeg startet dagen litt i det seneste laget (som vanlig), men kom meg til jobb tidsnok heldigvis. Rett etter jobb møtte jeg farfar som kom med bilen min og hundene, slik at jeg slapp å kjøre hele veien hjem for å hente dem. Deretter dro vi rett til Dina (kennel Izira) for å pakke om. Hundene fikk lufte seg i hagen, mens vi pakket inn i Dinas bil, og da bøttet det selvfølgelig ned.. Verken vi eller hundene så ut etterpå typisk nok. Deretter satte vi snuten mot Drammen med ikke mindre enn 5 hunder i bilen. Første stopp var matbutikken på Åsen, og deretter Støren. På Støren var vi innom Vanja og Dag (kennel Winton) for å hente Marta som har vært der på en liten ferie. Vi fikk også snakket bort tiden litt en gang igjen, og fikk litt valpekos. Til min store glede satte Marta seg ved porten og var så giret på å være med oss når vi skulle fortsette turen. En stopp til hadde vi på Elverum før vi endelig kom fram i Drammen klokken 01:00 natt til lørdag. Da var det mating, lufting, bæring av utstyr og fiksing av hunder som stod på agendaen før det endelig ble natt. 

Lørdag ble merkelig nok en veldig trøtt morgen. Vi kom oss ivei 10 min etter planlagt avreise, så det var ikke så ille. Vel fremme kastet vi av utstyret før Dina kjørte og parkerte. Gizmo ble dumpet i teltet til sin oppdretter siden ringen hans var laaaangt unna springer-ringen. For han gikk det ikke så bra i helgen, han stilte også søndag uten de store resultatene. Dommerne ville rett og slett ha større DPer, og da har Giz lite å stille opp med :)

Dexter var først ut for vår del, han var i strålende humør som vanlig. Hoppende glad og klar for alt. I unghundklasse stilte han mot den ene kullbroren sin, så det var veldig moro. Dessverre var broren uklipt og fikk derfor VG, mens Dex fikk excellent og CK. Han stod kjempebra i ringen og løp veldig fint etterhvert. Første runde var så som så, gresset var høyt og selvfølgelig de minuttene vi var inne så regnet det.. Men han fikk skjerpet seg og fikk vist frem sine fine bevegelser. I beste hannhund holdt Dexter koken og ble belønnet med Cert, Res. Cacib og 3. beste hannhund!! HURRA! :D 

Kritikken hans: Flott og vel linjerad unghane av utmerket typ. Velskuren huvud. Bra lepper. Ennu något løse underøynlokk. Stør dock ej uttryck. Vacker hals och overlinje. Vel ansatt svans. Prima skuldre, overarm. Tilstrekkelig forbrøst og kropp for alder. Velvinklad bakstell. Slarvar noe med frambensbevegelser. Rør seg i øvrigt med utmerket steg. Vacker velpresenterad pels.
Jeg er så fornøyd med kritikken, og så stolt over Certet. Fine gutten til mammaen sin det <3


Legg merke til bamsen, han heter Ørjan. Dexter var med til standen til Ørjan (Zoo-giganten) etter å ha vunnet Cert, og hva er vel ikke en bedre cert-premie enn en bamse. Akkurat den bamsen skulle han ha, apporterte den på eget initiativ flere ganger, ingen av de andre var bra nok. Så da fikk han bamsen av Ørjan :)

Så var det Attina sin tur. Hun er fortsatt liten og uferdig, men det er så moro å stille henne. Hun shower som bare det. I hennes klasse var det hele 5 juniortisper. Tilslutt havnet hun som nr2 av 5, med excellent. Men hadde for lite pels til å få Ck, og det forstår jeg veldig godt. Jeg er så utålmodig, vil ha pelsen hennes lang og vakker nå! Attinas kritikk var en seier i seg selv: "Vellinjerad juniortik under utvikling. Vakkert feminint huvud. Fine øye med bra uttrykk. Vacker 0verlinje. Velansatt svans. Prima vinkler fram og bak. Meget bra forbrøst tross sin unge ålder. Rør seg med meget bra steg, og herlig attityd i ringen. Meget bra pelskvalitet. Trevligt visad." 

Deretter var det Marta sin tur, jeg hadde jo meldt på henne med tanke på den engelske dommeren som først skulle dømme. Men så ble det jo dommerendring, og hun måtte få være med likevel. Marta storkoste seg og var kjempeflink i ringen. Hun har tidligere vært en stor tilhenger av gyngehester og prøvde derfor å stå som en, noe hun heldigvis har lagt litt bak seg. Hun sluttet som nr5 av 5. Kritikken hennes: Harmonisk bygd champion tik av utmerket typ. Vellinjerad feminint huvud, prima uttrykk. Utmerket overlinje, vinkler og kropp. Rør seg effektivt. Trevligt visad. Verdig champion. 

Dina og Izzie ble nr.4 i championklassen. Dagen etter stilte hun sin fars dunker som ble 2. beste hannhund. Vi hadde også med oss pasasjeren Tikko, silkyterrier med hjem som ble ny norsk utstillingschampion og best i rasen.
Gjengen hilser på Tikko.


Etter utstillingen lørdag spiste vi middag på hotellet. God mat var det, som også var med i prisen. Har aldri opplevd det før, så det var veldig imponerende. Clarion i Drammen anbefales! Etter litt avslapping på rommet så sovnet jeg så tidlig som 21:30... 

Etter søndagens utstilling satte vi snuten hjemover i rett tid. På Alvdal møtte vi Vibeke (Kennel Millside) som hadde vært på Sunndalsøra på sporprøve. Supertrivelig! Vi fikk pratet masse hund, litt utstilling og mye spor ;)
Vi rakk over mye hundesnakk under helgen, og traff kjempemange herlige hundefolk. Det ble veldig sent før vi kom hjem, men hva gjør vell det når man har kost seg så masse og har hatt en topp helg? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar