tirsdag 11. juni 2013

Blodsporprøve i Åfjord - og våre planer framover

Klærne ligger fortsatt i bagen, premiene står på klippebordet, bilen ser ikke ut og jeg mangler et par timer søvn. Men det er jo slik det blir etter en helg på blodsporprøve :)

På lørdag morgen kjørte jeg til Åfjord, turen startet klokken 06.30 fra Shell i Vinne. Stakkars mamma kom å møtte meg slik at vi fikk byttet hunder, så jeg fikk Tikila og hun tok Marta. Deretter satte vi snuten videre mot Åfjord. Tidligere har mamma kjørt så selvfølgelig klarte jeg å kjøre feil på veien, også så jeg 100 sau og en elg på turen. Med andre ord ble det en lang tur for en trøtt og utålmodig sjel...
Vel framme i Åfjord trasket en pessimistisk eier ut av bilen, og fikk spist en liten matbit. Jeg er nemlig matlei x50 så jeg spiser minst mulig. Det hjelper vell på humøret og sulten å få litt lønn igjen tror jeg ;)


Sporene var forhåndstrukket, Dexter skulle først ut for dommer Tore Tårnesvik, og Tikila som nummer 5 for dommer Karsten Stjern. Var det en ting jeg ikke ønsket meg så var det å ha spirrevippen til å gå førstesporet. Jeg brukte et 5 minutt på å lufte han før vi begynte på sporet. Dexter gikk kjempebra fra start, men gikk seg sakte men sikkert opp. Etter andre vinkel jobbet han som bare det og var nok litt vel ivrig. Tempoet var perfekt men han sydde veldig, heldigvis hadde han framdrift hele tiden og sporingen tok bare 15 minutter. Rett etter sporet var jeg ikke helt fornøyd siden han sydde så veldig, men etter at den ene etter den andre kom inn og kunne fortelle at de hadde nullet så ble jeg faktisk veldig imponert over lille Dexter som aldri i hele sitt korte liv gått et nedregnet spor.
Etter å ha ventet sammen med noen hyggelige sporleggere så var det min og Tikila sin tur til å gå spor. Tikila gjør som vanlig, setter nesen ned i oppsparket og går. Også for henne gikk den første halvdelen av sporet helt perfekt. Men når vi passerte toppen og satte snuten nedover i dalen ga nattens regn det vanskelig for oss. Vi klatret litt på store steiner før vi gikk langs en bløtmyr som hellet ned mot dalen. Der imponerte Tikila stort, siden ferten hadde regnet og sklidd nedover så gikk Tikila i siden på myra og brukte den ferten som var igjen. Deretter gikk hun seg tilbake opp i sporet når det skiftet underlag. Like før skanken var det ferskspor men det brydde ikke hun seg ikke om, og valgte heller å gå opp på den lille høyden for skanken hang så fint og ventet på oss.



Foto: Grete M. Sæter
Dagens resultat ble at Tikila fikk en 1. premie og ble prøvens 2. beste hund, og Dexter fikk også en 1. premie. Dermed står Dexter for Championatet etter to prøvestarter!

Så stolt over Tikilajenta mi <3
 Etter premieutdelingen dro vi til Råkvåg hvor vi tilbragte resten av dagen på hytta til Vidag og Hege. Vi grillet og koste oss, så trivelig var det. Og ekstra morsomt hadde jeg og Hege det med at Vidar nullet mens vi jentene fikk 1. premie og ble prøvens 2. og 3. beste hund med hundene våre :)
Unnskyld Vidar!

Etter litt søvn var vi klare for dag 2. Igjen hadde det regnet som faen, og jeg var heller ikke denne dagen optimist. Men morsomt var det å leke med tanken og at Tikila lå best an til å bli helgens beste hund (siden gårsdagen vinner ikke gikk idag) og Dexter stod for viltsporchampionatet (men han er jo ikke gammel nok til å få tittelen).
Først ut av mine var Tikila som gikk ut som hund nr 2. Hennes dommer var Anki Guttelvik. Og denne dagen skulle vi virkelig få prøve oss. Allerede ved sporstart forstod jeg at her har det vært elg! Og elgen hadde kost seg han langs første rettstrekke, Tikila markerte elgbesj og det hele. Og når vi ble ferdig med elgen så skulle vi krysse ca 10 bekker, og bekker med mye vann i er store utfordringer siden vannet lager mye bevegelser og uro for luktbildet. Tikila jobbet og jobbet, det var tydelig utfordrende men hun taklet det kjempeflott. Hun fant sporslutt etter 21 minutter og da hadde vi gått nærmest snorrett etter sporleggers GPS. Morro!! 

Deretter var det Dexter sin tur, han var virkelig på en snurr for dagen. Han tøyset og holdt show mens vi ventet på dommeren. Herjet og lekte bajas, så jeg forstod tidlig at han ikke var helt på nett. Jeg satte han på sporstart og han tok veldig fort opp sporet og sporet veldig bra fram til første vinkel. Der går han for langt, jeg lar han rundere uten å få respons. Tar han med meg mot venstre, han tar ikke opp sporet, deretter høyre. Heller der ingen respons. Deretter blir han stående å se på meg som at han sa "hjelpe meg!". Så jeg tror han var utslitt etter gårdagen, for da gjorde han en fantastisk innsats. Og at han nullet er helt greit, jeg meldte han tross alt på todagers sporprøve for første gang, og gutten er knappe 18 mnd.


Foto: Hege Sagmyr
Resultatet for dagen ble smultring på Dexter og 1. med HP på Tikila. Tikila ble også prøvens 3. beste hund, og helgens beste hund sammenlagt. Wohoo!! Så stolt! :D
Med oss hjem hadde vi 30 kg. hundefôr, en stolsekk, en drikkeflaske for hund, en kniv, flåttfjerner, godbiter og hundepølse, kopper og et glass og rosetter.


Tikilas kritikk søndag: Dette er en meget god sporhund som føres av en eier som kjenner og leser hunden meget godt. Sporet byr på store utfordringer i form av utallige bekker og ferske elgtråkk. Til tross for dette tviler den aldri og gjennomfører prikkfritt. Utrolig stolt over vakre Tikila på 10 år som fortsatt holder koken og tilfredsstiller gang på gang.

Når vi var på tur hjem så kjørte vi innom mamma og byttet tilbake hundene, og jeg fikk med meg bursdagsbarnet Marta hjem. For Marta fylte nemlig 4 år på søndag. Og det er også den datoen jeg mistet Chanel for 3 år siden. Så jeg kjente faktisk veldig på det når vi kjørte mot sporprøven på søndag. Jeg vil at det skal være en fin dag, for fine Marta fyller året, men siden jeg også mistet Chanel på den datoen så er det nok en av de verste dagene i hele mitt liv. Men når det er sagt så ble dagen kjempefin! :)

Fine Marta som er blitt 4 år.
I går brukte jeg dagen på jobb og babyshower for vakre Ragnhild som venter en liten jente om 14 dager. Og idag har jeg en slapp dag. Siden jeg la meg klokken 01:30 igår så var tanken å ta igjen litt søvn og aktivisere hundene litt ekstra idag, men nå er klokken 22 og jeg er våken ennå... Men hundene er fornøyde da! :)

Jeg har også brukt helgen på å evaluere hva jeg vil videre:
*Utstilling
Jeg fortsetter å stille ut Dexter og kommer meg til å prøve med utenlands med han. - -Attina skal få vente til hun får mer pels, men skal få være med på noen av utstillingene. --Første nå er Oppdal hvor det er påmeldt bare 4 springere, sørgelig!
* Blodspor
Jeg har også fått meldt på Attina og Marta til sin spordebut, håper vi kommer med!
Tikila og mammas Dina er påmeldt til NM i blodspor.

Dexter skal få trene blodspor videre, men skal ikke gå flere prøver i år. Jeg vil at han skal få viltsporchampionatet sitt på en ordinær sporprøve, og derfor skal han ikke ta den siste 1. premien før han er blitt 2 år og har oppfylt eksteriør kravene.
* Jaktanleggsprøve
Nå skal det trenes for fult fram mot jaktanleggsprøve! Vi skal trene felt, apport, vannapport og søk. Noe vi ser veldig frem mot!



Chanel - mitt alt! Får tårer i øynene hver gang jeg ser et bilde av henne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar