fredag 24. mai 2013

Blodspor

Siden det er dags for årets første sporprøve i morgen har vi ligget i hardtrening denne uka. Både Dexter og Tikila er påmeldt til Meldalen i morgen, så det blir spennende! :)

Dex har gått 4 spor totalt denne uka. Tidvis er han superdyktig, veldig målbevist og enkel å lese. Men han skal også sy sporet, og det blir etter min mening rotete.  To av sporene har det tydelig vært ferske elgspor i, og han er den eneste av mine hunder som har interesse for elg, som også vises på taktskifte i sporet, selv om han er mer eller mindre trofast til blodsporet. 
Vi bør trene mye mer på vinkler for å få han mer sporsikker (roe ned og gå i sporet hele tiden), og så må han lære seg å markere sårleie.
Planen foran morgendagen er å lufte han grundig så han ikke ruser ivei ved sporstart. Når vi trener så tar jeg han oftest fra buret og direkte til sporstart, og for en lykkelig springergutt er nok det litt urettferdig. Jeg tror han har godt av å gå av seg litt glede og iver ;) Det er nok bare mengdetrening som skal til, for han har talentet :)

Attina har ikke blitt introdusert for blodspor før i år. Attina var i starten veldig usikker på alt i rundt seg når hun sporet, alle lyder var veldig skumle, også trerøtter kunne se litt rare ut. Etter å ha gått et par spor han hun nå blitt seg selv igjen og bryr seg veldig lite om hva som skjer irundt. Men merkebåndene må markeres og helst nappes i av en eller annen årsak :p De siste to sporene har Attina gått KANON! Hun spøler seg opp på bakbeina og suser av sted midt i sporet. Tidvis er hun litt på siden av sporet, men jeg er så fornøyd med det jeg ser at det gjør ingenting :) Idag tok hun til og med sårleiet på overvær og valgte å markere det, hurra! Hun søker støtte av og til, da snur hun seg bak eller kommer og gir et snutetrykk borti hånden min, men det er nok at jeg skryter av henne så setter hun igang sporingen igjen. Hun er som snytt ut av nesen til Tikila, noe som lover veldig godt. :D

Tikila er som vanlig helt rå, du setter henne på og hun går spor. Snorende rett går hun uten store tap helt til slutten. Det gjorde hun også denne uken, jeg gleder meg stort til å stille henne på prøve igjen. Jeg har meldt på 3 prøver fremover, håper vi får kvalifisert til NM i løpet av de prøvene :)
Jeg og Tikila har ingen plan for morgendagen, om vi har dagen så kommer det til å gå bra, for Tikila yter bestandig max for å komme til skanken :)

Kryss fingrene for oss imorgen!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar