fredag 4. april 2014

Valpeupdate

Det er så lenge siden siste oppdatering at jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte...
Her har uka flydd forbi i rekordfart. Jeg begynte på jobb igjen forrige onsdag, og har bortsett fra jobb prøvd å følge opp trollene jeg har her hjemme. Og med 4 voksne og 9 små har det vært litt å henge fingrene i...
Marta hadde nemlig dårlig med melk, som resulterte i dårlig vektoppgang på valpene. Så 10 dager gammel var det bare 4 av 9 som hadde doblet fødselsvekt. Det ble derfor tilleggsforing med kjøttdeig med rå eggeplomme i starten, og det var et klissete scenario ;)
Morsmelkerstatning ville de absolutt ikke ha...
12 dager gamle fikk de ormekur og 13 dager begynte vi med Royal Canin Starter.
Maten bløter jeg opp i morsmelkerstatning og kjører sunt så det blir nærmere en mousse, og valpene synes det er veldig godt heldigvis.
Magene har tålt den faste føden superbra. Valpene har skruvd ned volumknappen 10 hakk og virker å være veldig fornøyde. Minste valp veier nå 770 gram 16 dager gammel og største er vel 1200 gram. Vi har også klipt klør for andre gang :)
Marta er i toppform, og skal følge meg hele tiden. De siste 6 mnd. har hun blitt en skikkelig mammadalt som skal være med på alt. Så allerede fra valpene var 2 dager gammel har hun vært med på små turer i skogen. Nå er vi ute og går i over 1 time, og hun forhaster seg ikke med å komme hjem. Hun er sånn ca en tur i kassen hver halvannen time, og tar morsrollen veldig med ro. Hun får nok litt mer å henge fingrene i når de skal begynne å oppdras vil jeg tro ;)
De andre hundene får stikke hodene ned i kassa og slikke på valpene som de vil. Attina gikk fra å være livredd dem, til å bli helt oppslukt av dem... De skal slikkes og slikkes.
Men alt i alt så har de alle sammen det bare bra, og vi koser oss veldig med de små <3
Alle har glipper til øyne, noen har også åpnet øynene helt. De hører fortsatt ingenting, men jeg hører dem veldig godt til tider (spesielt når de er sultne) ;) De kan også å gå nå, så de begynner å bli små hunder <3

Jeg har sånn smått begynt å blitt kjent med dem, men stort sett så sover de mesteparten av tiden. Men her er en liten presentasjon:
Cava - Så himla søt, gjør ikke det store ut av seg. Sitter endel og bare kikker rundt seg, veldig laidback (hun er en av de som har øynene åpne).
Cruz - Veldig snill og enkel valp, spiser og sover stort sett. Pappakopien!
Coby - Den mørke gutten med det fine hodet. En fornøyd og enkel valp, rolig.
Cayla - Også hun en rolig og fornøyd frøken, som ikke gjør så mye ut av seg.
Cailin - Jenta som har stjålet hjertet mitt de siste dagene. Hyler for å få meg til å mate henne, og krabber lett opp i hånden når hun vil ta kontakt. Himla søt og veldig matglad frøken.
Cayo - Dukken vår, så lik Marta på mange vis. Enkel frøken, også hun liker å sitte å se søt ut.
Chase - Storgutten. Utforskeren i kullet. Sitter ofte med nesen høyt og lukter. Sjarmerende skapning.
Cairo - Lillegutten vår, også han så himla søt. Krabber opp i hendene for kos. Rolig og fornøyd gutt.
Celia - Den lille lyse tispa med den store stemmen. Hun nøler ikke med å si fra hva hun mener, og det i de høye notene. Sjarmerende og bestemt personlighet, og forferdelig søt!

































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar