tirsdag 10. mars 2015

10.03.03 - En dato jeg aldri vil glemme!


10.03.03 eller 05015/03 er tallkombinasjoner jeg har innprintet på hjernen. Og det går ikke en dag uten at jeg tenker på damen som tok med seg disse tallkombinasjonene og kom flyttenede opp til trøndelag en mai dag i 2003. 
Hun var som springere flest, liten, kraftig og forferdelig søt. Søtere enn de fleste tør jeg påstå. Hun hadde store dumboører, og den nydeligste prikkenesen man kan tenke seg. 

Det var mye frem og tilbake med hva hun skulle hete. Jeg var 13 år, og favorittnavnet var uten tvil Tikila, noe min mor ikke likte siden jeg var så ung som jeg var. Andre navn jeg var innom var Vinnie og Chiquita husker jeg. Men det måtte bare bli Tikila.

Jeg og Tikila ble bestevenner og vokste opp sammen, lærte sammen og utviklet oss sammen. Vi gikk kurs og trente en del, men de første årene var uten tvil favorittaktiviteten vår å leke sammen. 
Tikila var en sprudlende hund, enkleste måten å beskrive henne på var å si at hun var den typen som bestandig hadde et lurt smil om munnen og som bestandig var klar for moro. Vi elsket å leke sura, jeg gjemte meg og hun kom jagende etter. Og frøken Tikila var en utrolig intelligent dame så det var vanskelig å lure henne. Hun er den mest reflekterte hunden vi noen gang har hatt, hun brukte bestandig mye tid på å tenke gjennom ting. Og det førte til at hun fant løsninger på ting veldig fort. 
Alt jeg og Tikila har oppnådd er de fleste klare over, og jeg er så stolt av henne og hennes innsats. Spor var jo hennes favorittaktivitet og det er fra den arenaen jeg tar med meg de fleste store minnene. Vi vant NM sammen, vi har gått oss på elg ku med kalver, hun har blitt bitt etter av huggorm i sporet, sauer, bærplukkere, alle de deilige fuglene.... Og nå på sitt siste år da hun valgte å gå ut av sporet for å gå over broen 10 meter bortom, for så å gå tilbake til sporet sitt så hun slapp å hoppe bekken. Det er slike minner jeg virkelig bærer med meg i hjertet mitt! Fantastiske flinke Tikila <3
Jeg savner en Tikila kos, en helt vanlig kveld med henne i sofaen med hodet hennes dyttet mot brystkassen min og tungen hengende fast i uderarmen. Jeg savner henne daglig. Jeg savner hennes søte bjeff når blikkene våre møttes. Jeg savner hennes rampete blikk. Jeg savner hennes glede og sjarm.


Jeg mistet henne alt for fort! 
Jeg forstod at jeg ikke kom til å ha henne for alltid, men at hun skulle reise opp til Chanel i himmelen allerede før jul var ikke noe jeg så komme. 

Jeg har gjort noe jeg gjør kanskje 2 gang i året, jeg har funnet fram min eksterne harddisk til ære for henne så hun kan mimres litt i bilder. Grunnen til at jeg aldri bruker den er fordi jeg blir så alt for lei meg av å se på gamle bilder av Chanel (hennes datter) og nå henne.
Her er et tilfeldig utvalg bilder fra Tikilas liv sammen med oss:


Tikila ble mamma til 7 små den 01.12.2007


Her er hun ca 1 år gammel


Dette er Tikila slik jeg husker henne <3


<3


Kia <3


Datteren Dina, Tikila, datter Chanel og Wilma


Bilde fra en av våre mange turer sammen. Denne bamsen hun av Grete M. Sæther husker jeg. 


Fine gode Kia <3
Kallenavnet Kia fikk hun av tantegutten min.


Hun hentet hjem mange rosetter.


Tikila og Beta <3 Englene våre!


Hihi!


Bilde fra vår første jaktanleggsprøve.


Bror Dolce, mamma Jenny og Tikila.


Tikila og Tiril <3


Bilde fra vi vant NM i blodspor


Flinke hunden min <3


Et bilde fra en av MANGE treninger vi var på i Selbu :)


Her var hun ikke gammel, ca halvannet år.


Tikila og Tiril på en av mange fjellturer!

Et av våre siste bilder sammen <3


Hennes flokk før hun forlot oss. (Marta mangler)
De storkoste seg sammen! Selv om gutta var litt energiske til tider så sa Tikila aldri i fra..

10 1/2 år gammel, og fortsatt i superfin kondisjon.


Elsker å jobbe helt til hun måtte forlate oss. Dette bildet er fra 2014.


<3


Etter steriliseringen ble pelsen helt jævlig, og Kia ble gamlere. Men hun forsatte å krydre hverdagen vår <3


Kia leker med de små <3


Dette bilder er fra 2014


<3


2014 <3


September 2014. Tre måneder før hun forlot oss <3

Vi savner deg Tikila! Mer enn du aner!
Takk for ALT du har gitt oss og fordi at du var akkurat du! <3

Nå skal jeg ta med ditt skjønne oldebarn og flokken din på tur i skogen hvor du har brukt store deler av livet ditt. Skulle ønske du var her sammen med oss <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar